Litteraturlister og -henvisninger

Studiecentret

Aurehøj Gymnasium

  1. Lav litteraturlisten!
  2. Lav henvisningerne i opgaveteksten udfra litteraturlisten!

 

Vi starter med litteraturlisten.

Der er mange måder at udarbejde den på. Brug fx Litteraturlisteautomaten eller værktøjet i WORD.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvis du ikke kan se ovenstående dokumenter ('Administrer dine kilder i Word via PC/MAC') - men istedet bare har et blankt felt - så klik evt på F5 eller find dem i stedet her:

lectio - dokumenter - egne grupper - studiecentret (1., 2. eller .3g)

 

Det vigtigste er, at du er konsekvent i din måde at registere kilderne på.

Og husk at bruge tid på at beskrive kilden - smid aldrig bare et link på litteraturlisten!

Der er næsten altid en forfatter/en udgiver/en titel/et årstal.....

 

Når du har lavet litteraturlisten er det meget nemmere at henvise til den i opgaveteksten.

Spørg din underviser om der er særlige regler, I skal følge.

 

Og så til henvisningerne

Som regel arbejder man med ”Navne-år-side-metoden”.

 

Dvs. man anfører: forfatterens efternavn, udgivelsesår og sidetal.

(Harrison, 2001, s. 372)

 

Ved websider:

Forfatterens/redaktørens efternavn og/eller webstedets navn og datering for websitets oprettelse eller opdateringsdato i en parentes.

 

Eksempel fra Faktalink

Anne Anthon Andersen : Fake News. I: Faktalink, 02.2017, Internetadresse: https://faktalink.dk/falske-nyheder. Besøgt d. 14.08.2017 (Artikel)

 

Fodnoten i selve opgaven bliver så fx:

(Andersen, 2017, kapitel 3: Sociale mediers rolle, afsnit 2)

Man kan vælge at skrive kapitel og afsnit, hvis det er en lang artikel (når man nu ikke har sidetal)

Det hele handler om at gøre det så let som muligt for læseren at se, hvor du har informationen fra.

Aurehøj Gymnasium

Skolevej 7

2820 Gentofte

www.aurehoej.dk

Copyright © All Rights Reserved